sen att han nobbar landslaget är väl inget nytt det gör flera världsstjärnor .. speciellt i EM kval mot finland och azerbadjan .
 

alltså token att tycka att en spelare är dålig när han ändå gjort 21 mål samt 10 framspelningar denna säsongen och ligger bra till i skytteligan i världens bästa liga ser jag själv som väldigt konstigt , man kan inte ställa såna krav på någons första säsong , många var de som ville att han skulle misslyckas i år och de sa att han inte ens skulle göra 10 mål, men de fortsätter o snacka skit än idag och det gör mig lite orolig. Zlatan är i sina bästa år som fotbollsspelare och han har gjort otroliga saker i Barca under sin debutsäsong , kolla lite på youtube istället för o slå dövörat till . Barcelona skulle tjäna lite på o slå bollar på Zlatan helt klart , men man väljer andra väger vilket jag har svårt o förstå då de ändå satsat så pass mycket pengar ..
Anmäl inlägget

www.JustZlatan.com - Där hittar ni ALLT om Zlatan Ibrahimovic: De senaste nyheterna, målvideos, bildspel, exklusiv zuperstatistik och mycket, mycket mer!
 

Tok-Niklas 42 den 4 maj 2010 kl 23:11
Ja tyvärr passar inte Zlatan in i Barcelona och jag tror inte han passar in någonstans längre. Han har för svaga nerver helt enkelt och får han inte briljera som han vill (tex i Inter)låser det sig totalt. Nu sitter han på bänken och som du skriver är det ofattbart att man stöttar honom och inte generellt inser han är slut!!
Anmäl inlägget

Jag fattar inte hur flera härinne kan fortsätta att stödja Zlatan ? Han både nobbar landslaget och är otrevlig mot lagkamrater...och ni stödjer honom som om det är en släkting eller nåt !!?????

 

personligen så tycker jag att Messi bör passa oftare och även lära sig hyr andra fotbollsgenier kan röra sig , men han verkar va väldigt inne i sina egna steg . Xavi med borde kolla på en Inter dvd från förra säsongen då Zlatan dunkade in 30 mål där och se hur deras kanske största stjärna rör sig. :=)
Anmäl inlägget

lägg ner allt negativt skitsnack , Zlatan var bland de bästa på planen innan han byttes ut (speciellt första halvlek) .
I inter så visste man hur Zlatan rörde sig och man passade gärna till honom då man visste hans kraft i avsluten . Att idag säga att det inte var meningen av Zlatan att spela fram Messi och det bara var tur visar ju på verkligt fotbollskunnande hos vissa . blir faktiskt lite mörkrädd .. som sagt Zlatan var starkast i nickduellen och Messi kunde slå in resterna av den luftduellen det är fakta och fotboll avgörs ibland på kamp och kämpa det gjorde faktiskt Zlatan skitbra idag.
 
Anmäl inlägget

Tror knappast nickpassningen var en passning, ser mer ut som att han försöker göra en hård nick på mål men inte får till en bra träff. Aldrig att Zlatan kunde beräkna att Messi skulle komma med den farten och då hade man inte nickat så när målet så målvakten har en bättre chans att täcka...
Anmäl inlägget

Tycker det verkar stämma på pricken det som Kåmark och någon mer lirare från TV4 sa i början på säsongen. Att Messi mfl inte passade Zlatan pga massa orsaker. Det märks i match efter match nu. Han står ju faen helt rätt att få en djupledsboll men det ska spelas detta handbollsanfall hela tiden. Ett lag med bra försvar som Inter har inte några problem med sådana anfall då behövs det variation. När Zlatan gick ut DÅ började Messi slå djupled till sina småväxta anfallskompisar. DÅ gick det minsann bra. Maxwell ska vi inte prata om. Nä om jag vore Zlatan skulle jag bytt klubb! 21 mål och 9 ass och ingen som passar bollen.....
 
Anmäl inlägget


Det var ingen nickpassning, det var en nickförsök mot mål som Messi med sin snabbhet hann upp och med den vanliga Barcaturen i år så gick den in ur ingen vinkel alls, alla i Barca deltar i det fina passningsspelet utom en...gissa vem...tror nog att sagan är zlut nu...


Zlatan passar inte ihop med "little people" spelare på 165cm....

han kommer aldrig röra sig som dom,
kanske England ? City ?
eller Frankrike

eller Malmöööööö, hihi

Zlatan klarar inte av att spela i Barca,
han kommer inte säljas nu, men om nästa sässong är likadan då säljs ZLatan
 

Eftersom Zlatan nobbar landslaget så har han inte mina sympatier iaf.Zlatan är ingen världsanfallare...lyckas man inte i den omgivningen så är man inte det tyvärr !!
Anmäl inlägget

"TV4 Sports kommentator Robert Perlskog sa det alla redan tänkte: – Alla anfallare gör mål i Barcelona – utom Zlatan".
Vilket jävla dravel, " alla tänkte", jag tänkte det inte. Så hur kan karljäveln säga så? Och hur kan Gustav Tägtström hålla med om något så urbota korkat? Det är ju ta mej faan rå, rak, idioti och dårskap. Att försöka tycka i mitt, och förmodligen, många andras ställe är inget mindre än total överskattning av sin egen begränsning. Och är det något man ska ha stor respekt för så är det att veta om sin begrensning. Något som varken Pärlskog eller Tägström har en aaaning om vad det är. Förbannat dålig journalistik. Till och med urusel, i mitt tycke.

 
Anmäl inlägget

håller med aftonbladet om att zlatan faktiskt var bland de bästa på planen i första , han kunde nätat då han var sopren men aldrig fick passen, sen framspelningen skulle han kört stenhårt på mål o satt istället , aja hoppas han slutar spela fram Messi nu efter hans 30:e .
Anmäl inlägget

MFF i mitt hjärta 2: Du har helt rätt. Maxwell sägs vara hans bästa vän?????
Anmäl inlägget

ZLATAN E HELT ZLUT ~historia snart ~
Anmäl inlägget

naa Henry åker om de värvar villa det vet ju alla .
 
 
Anmäl inlägget

mm Zlatan måste bli mer självisk !!

dock så kan ju perlskog kamma till sig lite Zlatan spelade ju bara i 65 minuter och var väldigt delaktig i segern . svårt o göra mål från bänken .. när pedro nätade så hade redan zlatan duschat.
Anmäl inlägget

En assist bidrog han med. Han hade gjort mål om inte Maxwell hade varit så jävla egoistisk. Zlatan var helr ren framför tomt mål. Zlatan var inte på topp direkt men att spela med 4 anfallare är helt galet. Zlatan måste få en betydelsefull roll i laget. Han är för bra & för dyr att bara ha som statist på topp. Han kanske ska gå till en klubb utan så många anfallsstjärnor? Manchester United borde passa som handen i handsken. Rooney & Zlatan borde vara det ultimata anfallsparet i PL. Zlatan är bättre än så här men han kommer inte till sin rätt & om dom nu ska värva Villa är det godnatt för Zuper-Zlatan. Jag lider med honom.
 
 
Anmäl inlägget

Tycker han var dålig, sämst på plan faktiskt. Precis som vanligt, men kul med Bojan och dom andra lirarna. Undrar vad dom säger när lönechecken kommer den 25:e, Zlatan får väl 10 millar medan Bojan får 30-40 tusen spänn. Omöjlig ekvation för framtiden alltså. Utbytt igen!!!
Anmäl inlägget

Utbytt mot Inter , bãnkad mot Villareal och utbytt igen..
 
 
Anmäl inlägget

Så stod han där o glodde igen viod Barcas 2-1......
Anmäl inlägget

asg!!! som alla får till det med slatan? vad han än gör höjs han till hjälte? Nu missar han en nick på mål som blir en passning och då e han bäst? Otroligt? Han lever på turen
 
 
Anmäl inlägget

Pep Guardiola må ha vunnit allt. Men man dissar inte en världsspelare i en Championsleaguesemifinal. Pep straffade ut Barcelona.
Anmäl inlägget

Kanon bra ler massor nu! Då får han chansen att göra bort sig helt och hållet! Och jag som inte förstår hur folk kan säga at han är värdens bästa lirare asg skrattretande till max. Men någon gång måste poletten ramla ner även i fantasivärden, Och nu får han chansen att visa än en gång att han inte hör hemma i den divisionens fotboll. Man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst med en massa tur mål, karlen kan ju inte drivla o göra egna mål Han måste ha bra spelare som kan plasera bollen framför sig, men inte för långt bort för då orkar han inte springa . Fotboll är en lagsport där man är en en del av laget.
 
 
Anmäl inlägget

Ja det är väl spiken i kistan.....Vinna eller försvinna
Anmäl inlägget

Ä N T L I G E N !!!

http://fotboll.expressen.se/internationellt/1.1976338/zlatan-tillbaka-spelade-fram-messi#comments


Barcelonas president nöjd med Zlatan

Publicerad: 29 maj 2010, 13.49. Senast ändrad: 29 maj 2010, 13.58

Spekulationerna om Zlatan Ibrahimovics framtid i Barcelona är vilda. Nu tar klubbens president Joan Laporta bladet från munnen och ger en kommentar om rykteskarusellen.

- Ingen spelare är till salu och vi överväger bara bud på dem som själva vill lämna klubben. Jag har inte hört något om att Zlatan vill lämna Barcelona. Vi är inte besvikna på hans insatser, han har gjort en bra säsong och vi är stolta över det jobb han gjort och framför allt är vi nöjda med hans attityd inom truppen. Vi är väldigt glada över det faktum att en spelare på hans nivå varit så ödmjuk och anpassat sig så snabbt till laget, säger Laporta till Barcelonas officiella hemsida.

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/barcelonas-president-nojd-med-zlatan_4786165.svd


Sent i går kväll gick dock Barcelonas vd Joan Oliver ut och förnekade att en sådan affär skulle vara aktuell.

– Vi är fortfarande glada för att Zlatan Ibrahmovic är en Barça-spelare. Om vi skulle göra en bytesaffär med en annan spelare skulle knappast Zlatan vara en del av den transaktionen, säger han till El Mundo Deportivo.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/spanien/zlatan/article7260425.ab

2010-06-08


Fotboll Spanien

Zlatan ligamästare med Barcelona

Uppdaterat i dag. 23:05. Publicerat i dag. 20:51

Foto: Bildbyrån Zlatan Ibrahimovic håller tal och hans lagkamrater skrattar i bakgrunden.

Zlatan Ibrahimovic är ligamästare för sjunde året i rad. Barcelona vann mot Valladolid med 4—0 och säkrade därmed guldet i sista omgången. Zlatan fick dock följa gulddramatiken från avbytarbänken.

Zlatans sjua raka ligasegrar

När Barcelona på söndagen säkrade ligatiteln i Spanien så var det sjunde året i rad som Zlatan Ibrahimovic fick avsluta säsongen som ligavinnare.

2010

Barcelona, spanska ligan.

2009

Inter, serie A.

2008

Inter, serie A.

2007

Inter, serie A.

2006

Juventus, serie A (blev senare av med ligatiteln).

2005

Juventus, serie A (blev senare av med ligatiteln).

2004

Ajax, holländska ligan.

Segern firades sedan till tonerna av Queens "We are the champions" och sedvanligt firande med fyrverkerier, katalansk popmusik och tal av bland andra lagkaptenen Carles Puyol och tränaren Pep Guardiola innan bucklan till slut höjdes.

- Real gjorde en bra säsong och gjorde livet tufft för oss, men vi kämpade hårt för att kunna vinna ligan så här stort. Det är verkligen skönt att få fira titeln på hemmaplan framför våra fans. Vi hade några tuffa perioder under säsongen, och de hjälpte oss genom dem, sade Carles Puyol.

Barcelona ledde ligan med en poäng inför avslutningsomgången, och behövde vinna mot Valladolid för att säkra titeln om utmanaren Real Madrid samtidigt skulle besegra Malaga på bortaplan.

Men det blev egentligen aldrig riktigt spännande.

Efter en lång Barca-press tog de ledningen tack vare Luis Prietos självmål, med en halvtimme kvar av matchen ledde de med 3—0 efter mål av Pedro och Lionel Messi.

Tränaren Pep Guardiola valde att satsa på anfallstrion Pedro, Bojan och Messi från start, och därmed ha Ibrahimovic på bänken. Dessutom valde han att byta in Thierry Henry med knappa kvarten kvar att spela.

Lionel Messi ökade sedan på till 4—0 efter ett fint solonummer i slutminuterna, den lille argentinarens 34:e ligamål för säsongen.

Zlatan Ibrahimovic är naturligtvis ändå väldigt delaktig i guldet, även om han petades i sista matchen. Han har gjort 16 mål och hade en riktigt bra period i höstas då han gjorde mål i fem raka matcher.

Han byttes in med tio minuter kvar att spela och fick därmed hyllas av hemmapubliken redan innan slutsignalen. Dessutom höll han på att klacka in 5—0 efter bara några sekunder på planen.

Real Madrid spelade samtidigt bara 1—1 med Malaga, vilket gör att Barca vann ligan med tre poängs marginal.

Zlatan har även lyckats med att det osannolika att bli ligamästare för sju år i rad i tre olika länder — även om Juventus fråntogs två titlar i efterhand — vilket blir ett svårslaget rekord.

TT

http://www.dn.se/sport/fotboll/zlatan-ligamastare-med-barcelona-1.1098741


Sveriges klarast lysande fotbollsstjärna de senaste åren. På meritlistan finns ligasegrar i Italien med Inter och Juventus, och i Holland med Ajax. Vann säsongen 2008/2009 skytteligan i Italien. Spelar sedan sommaren 2009 i spanska FC Barcelona. Landslagsspelare sedan 2001.

Zlatans sjua raka ligasegrar

När Barcelona på söndagen säkrade ligatiteln i Spanien så var det sjunde året i rad som Zlatan Ibrahimovic fick avsluta säsongen som ligavinnare.

2010

Barcelona, spanska ligan.

2009

Inter, serie A.

2008

Inter, serie A.

2007

Inter, serie A.

2006

Juventus, serie A (blev senare av med ligatiteln).

2005

Juventus, serie A (blev senare av med ligatiteln).

2004

Ajax, holländska ligan.


La Liga: Barcelona-Tenerife - Maxwell nobbar att spela fram Zlatan

La Liga: Barcelona-Tenerife - Maxwell...

2010-05 04

http://www.tv4play.se/sport/fotbollskanalen?videoId=1.1625165


Kluivert: "Lämna Zlatan i fred"

Många kritiska röster höjs mot Zlatan Ibrahimovic i Barcelona. Men svensken får stöd – från oväntat håll.
- Lämna honom i fred, säger Patrick Kluivert.

Den holländske anfallslegendaren var själv en kontroversiell figur på Nou Camp. Hyllad av somliga, ifrågasatt av andra. Och i en intervju med tidningen El Mundo Deportivo ger han sitt stöd till Ibrahimovic.

 

- Fler i laget har problem. Men naturligtvis måste han göra bättre ifrån sig, säger Kluivert.
- Det var ingen som sade något när han gjorde två mål mot Arsenal. Nu måste Zlatan få vara ifred så att han kan fokusera på det som ska göras.

 

Kluivert tror också att den eventuella värvningen av David Villa från Valencia inte nödvändigtvis måste innebära att Ibra byter klubb.

 

- Så länge båda har klara direktiv på planen, varför inte låta dem spela tillsammans?

 

Publicerad 3 maj 2010 00:39

Henke stöttar Zlatan: "Förstår inte kritiken"

Zlatan Ibrahimovic står sannolikt utanför Barcelonas startelva igen i kväll.
Nu berättar före detta Barçaspelaren och landslagskompisen Henrik Larsson att han inte förstår den tuffa kritiken mot Zlatan - och att de pratar om hans situation i Barcelona.
- För inte så länge sedan var hela världen väldigt nöjd med honom, säger Henke i en intervju med El Mundo Deportivo.

 

Uttåget ur Champions League, ryktena om att David Villa är på väg till klubben och kritiken från medierna och supportrarna. Zlatan Ibrahimovic går igenom sin tuffaste tid sedan han kom till Barcelona.
En av personerna han får stöd av är Henrik Larsson.
I en intervju med El Mundo Deportivo berättar Henke att han har kontakt med Zlatan och att han ställer sig frågande till den hårda kritik stjärnan fått:
- Jag förstår inte kritiken. Gör man en kall analys av hans statistik under hans första säsong, 21 mål och nio målgivande passningar, är den väldigt bra.

"Anpassat sig bra"

- För inte så länge sen var hela världen väldigt nöjd med honom, jag kan inte begripa varför det har förändrats så snabbt, säger Henke till El Mundo Deportivo.
Henke om påståendena att Zlatan har problem att anpassa sig:
- Spelsystemet i Inter liknar inte precis Barças, sen behöver man tid att anpassa sig till nya lagkamrater också. Men trots det, ser du till målen han gjort, verkar han ha anpassat sig bra.
Henke vet dock hur frustrerande det kan vara att befinna sig utanför startelvan i viktiga matcher.
- Samma sak hände mig och du måste acceptera det. Uppenbarligen är han inte nöjd, för ingen professionell spelare som är på bänken är det, men han vet att det är så här det fungerar. Det finns en person, tränaren, som tar ut laget och som bestämmer.
Henke, nu tränare i Lands- krona, och Zlatan håller fortfarande kontakten.
- Vi pratar då och då, men om vad stannar mellan oss.


Så tror experterna om Zlatans framtid

José Luis Artus, El Mundo Deportivo:


Blir Zlatan kvar på bänken resten av säsongen nu?
Han kanske startar idag även om vi inte tror det. Just nu är Bojan förstaval men det är tre matcher på kort tid, så Zlatan har garanterat chans att få spela.
Tror du att Zlatan kan påverkas av sommrens presidentval i Barcelona?
Jag tror inte det blir något problem för Zlatan. För mycket spelar in under första året så man kan inte bestämma om han är bra eller dålig.
Hur ska Zlatan komma tillbaka till nästa säsong?
Spelar han inte bättre blir det svårt. Barça kommer nog förstärka på anfallssidan och då får Zlatan problem. Alla talar om David Villa och jag tror Barça kommer försöka.

José Antonio Espina, AS:


Blir Zlatan kvar på bänken resten av säsongen nu?
Vi skriver att han kommer sitta på bänken idag, men jag är inte säker. Tenerife är en väldigt enkel match och Guardiola vill få Zlatan i bra form.
Tror du att Zlatan kan påverkas av sommrens presidentval i Barcelona?
Blir det en vän till Laporta så blir det inga ändringar, Men problemet kvarstår: Det är omöjligt att sälja honom för samma pengar han köptes för. Så jag tror han blir kvar.
Hur ska Zlatan komma tillbaka till nästa säsong?
Han måste försöka spela som Barcelona. Han måste spela bollen snabbare och röra sig mer. Då kan han bli nyttig för Barcelona eftersom han är en bra spelare.

Cordula Reinhardt, El Mundo Deportivo:


Blir Zlatan kvar på bänken resten av säsongen nu?
Uteslut inte att han startar idag. Det kan vara så att både Zlatan och Bojan spelar. Zlatan tog bänkningen sist professionellt och han är inte Mino Raiola.
Tror du att Zlatan kan påverkas av sommrens presidentval i Barcelona?
Klubben köpte honom - inte Laporta. Guardiola stannar och det var han som tog hit Zlatan. Ingen kommer säga "jag vill ha bort honom", om inte Zlatan själv vill.
Hur ska Zlatan komma tillbaka till nästa säsong?
Att Sverige inte är med i VM kan vara bra för Zlatan. Nu vet han vad som krävs och hinner tänka igenom det. Det är inte lätt att anpassa sig, men jag tror han fixar det.

Juan Castro, Marca:


Blir Zlatan kvar på bänken resten av säsongen nu?
Jag tror inte han kommer att vara förstavalet.
Tror du att Zlatan kan påverkas av sommrens presidentval i Barcelona?
Jag tror inte det. Jag tror att han kommer att stanna oavsett vem som blir president eftersom klubben har satsat så mycket pengar på honom.
Hur ska Zlatan komma tillbaka till nästa säsong?
Han är en speciell spelare - och måste spela på sitt sätt. Det vore ett hemskt misstag att ändra hans stil.

Sammanställning: Tobias Björklund


Fortsatt tungt för Zlatan Ibrahimovic

Tre anfallare nätade men inte den svenske

Zlatan Ibrahimovic fortsätter att ha det tungt.

I kväll nätade tre av Barças anfallare – men inte Zlatan Ibrahimovic.

Barcelona vann med 4–1 hemma mot Tenrife.

Det var positivt för Zlatan Ibrahimovic.

Desto mer negativt för svensken var att han åter lämnade planen mållös.

Pedro gjorde mål

En till negativ sak: Tre av hans anfallskonkurrenter: Lionel Messi, Pedro och Bojan Krkic gjorde var sitt mål. Den sista anfallaren, Thierry Henry, gjorde visserligen inget mål, men han fick å andra sidan bara tio minuter på planen.

Det första målet (1–0) gjordes av Messi. Dani Alves slog ett inlägg som Zlatan nickade vidare till Messi som säkert stötte in bollen i mål efter 17 minuter.

Det andra målet, som innebar 2–1, gjordes av Bojan. Dani Alves slog en fin genomskärare till Bojan som var kylig i avslutet.

3–1, som mer eller mindre avgjorde matchen, gjordes av Pedro. Messi slog en riktigt fin passning till Pedro som avslutade mellan benen på målvakten.

På tilläggstid gjorde Messi matchens sista mål, 4–1.

Blev utbytt

Zlatan fick spela 65 minuter innan han byttes ut mot Sergio Busquets. Han gjorde en riktigt bra insats i den första halvleken och hade som sagt en assist vid det första målet. I den andra halvleken var han dock inte riktigt lika involverad i spelet.

Matchen i övrigt? Barcelona imponerade inte så överdrivet mycket i den första halvleken, utan det var mestadels en kreativ Zlatan Ibrahimovic som skapade något offensivt. I den andra halvleken var det lite mer avvaktande, men det var ändå aldrig något större snack om vilket lag som skulle vinna, trots att Tenerife hade 1–1 ett tag.

Daniel Grefve

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/spanien/zlatan/article7073902.ab


Blicken var talande när Zlatan satte sig på avbytarbänken efter att bytt av med Buquets. Att bli mållös och dessutom utbytt och mot ett av ligans bottenlag var knappast vad svensken hade hoppats på.

Och när matchen till slut var över kunde man slå fast att just nu gör alla – Messi, Bojan och Pedro – mål i Barcelona utom Zlatan Ibrahimovic. De tre anfallskollegorna stod för var sitt mål när Zlatan samtidigt fick nöja sig med att agera framspelare till Messis 1–0-mål i första halvlek då han nickade fram ett inlägg till argentinaren från Dani Alves.

Bästa målmöjligheten för Zlatan blev aldrig någon riktig chans då lagkamraten från Ajax och Inter, Maxwell, valde att inte spela Zlatan utan avsluta själv, vilket blev helt misslyckat.

Teneriffas kvittering i 39:e minuten var chocken som dock släppte när Bojan i 63:e minuten genom en djupledslöpning kunde göra 2–1 och kort därefter var det också färdigspelat från Zlatan. Från sidlinjen kunde han sedan se hur Pedro som fick stå tillbaka till förmån för svensken göra 3–1 i 78:e minuten och Leo Messi göra 4–1.

Frågan är nu om Zlatan får förtroendet från start i helgens ligamatch med tanke på tisdagens insatser hos hans anfallskonkurrenter. Teoretiskt sett kan ligastriden mellan Barcelona och Real Madrid få kraftig fördel till Barcelona redan på onsdagskvällen då Real Madrid möter Mallorca och absolut inte får tappa poäng. Det mesta troliga är dock att Barcelona tar med sig ett enpoängsförsprång till söndagens näst sista omgång då man ställs mot ligafemman Sevilla samtidigt som Real Madrid möter Bilbao på hemmaplan.

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/zlatan-mallos-och-utbytt_4665851.svd


Zlatan Ibrahimovic har fått mycket kritik den senaste tiden, både i spansk och svensk media. Men nu går tidningen Sport till svenskens försvar. ”Ibrahimovic avslutar sitt första år i Barça med siffror som är mer än acceptabla”, skriver tidningen.

 

”Zlatan Ibrahimovic har aldrig varit en målskytt som gör 30 mål per säsong och tävlar om Guldskon. Det handlar om en spelare som baserar sitt spel på kollektivet och vars framspelningar sällan hamnar långt ifrån antal mål. Han statistik hittills är långt ifrån dålig. Av de senaste årens anfallsvärvningar är det bara Eto’o som gjort en bättre första säsong”, skriver tidningen och fortsätter:

”Faktum är att Ibra fortsätter att ligga på den nivå han som han gjorde under sina år i Italien.”

Thierry Henry gjorde 19 mål sin första säsong i Barcelona. Med tre omgångar kvar av ligan har Zlatan gjort 21, och det med mindre speltid än fransmannen, enligt Sport.

Tidningen menar att man måste tänka på att det här är den säsong Zlatan ska anpassa sig till spansk fotboll och en ny klubb, att han var skadad på försäsongen och också varit skadedrabbat under säsongen. Men det i beaktande har Ibrahimovics statistik inte dålig.

”Om det inte sker ett under kommer han inte i närheten av Eto’o, som gjorde 28 mål sin första säsong som Barcelonaspelare. Men då ska man ha i åtanke att kamerunaren kom från Mallorca och inte behövde anpassa sig till ligan.”

Zlatan får också stöd av avgående Barçapresidenten Joan Laporta, som anser att  debatten kring Zlatan ”smakar illa” och ber om förtroende för svensken.

– Det är mycket svårt att anpassa sig till Barcelonas spel, ännu mer om du kommer från Inter.  Han har många goda kvaliteter, men har fått några skador. När han återfår rytmen kommer han tillbaka till sin nivå, säger Laporta i en intervju i radiokanalen RAC1.

När det gäller rykten om en förestående flytt för Zlatan säger Laporta att ”det normala är att fortsätta nästa år.”

På onsdag spelar Barcelona mot Teneriffa på hemmaplan och mycket talar för att Zlatan får fortsätta på bänken till förmån för Bojan Krkic, som får beröm av sin anfallspartner Pedro:

– Han har en enorm rörlighet och varje gång han spelar gör han mål. Han kommer att fortsätta att ge oss mycket, säger Pedro till Sport.

Anna Kyringer

anna.kyringer@dn.se

http://www.dn.se/sport/fotboll/zlatan-har-gjort-en-bra-forsta-sasong-1.1087346


Utslagen ur Champions League och dåliga betyg i de spanska tidningarna. Nu kommer nästa dåliga (?) nyhet För Zlatan Ibrahimovic. Madridbaserade tidningen Marca skriver att Valencia och Barcelona är överens om en övergång för anfallsstjärnan David Villa.

Förra sommaren stod det mellan Zlatan Ibrahimovic och David Villa om vem Barcelona skulle värva. Det blev Ibrahimovic. Nu uppger Marca att klubbarna är överens om en flytt för David Villa och att det är tränaren Pep Guardiola som har önskat honom.

Marca skriver också att Henry kommer att lämna klubben i sommar och Zlatans fortsättning i Barcelona inte är säker. En övergång i sommar skulle underlätta affären med Villa.

Övergången kommer att kosta 40 miljoner euro, men spelarna Alexander Hleb och Bojan Krkic kan komma att ingå som delbetalning. Den kommer att offentliggöras när ligan är färdigspelad.

Att värva David Villa vore en triumf för avgående Barçapresidenten Joan Laporta och ett sätt att hålla sin fiende Sandro Rosell borta från presidentposten. Presidentvalet hålls den 13 juni och  fler lockbeten kommer säkert innan dess.

När det gäller spelarens villkor finns inga prbolem, skriver Marca. Det personliga avtalet var klart redan förra sommaren.

DN.se

webbsporten@dn.se

http://www.dn.se/sport/fotboll/david-villa-klar-for-barcelona-1.1086073


Att spela med Messi och Zlatan är ett nöje"

BARCELONA. För mindre än två år sen visste ingen vem han var.
Nu är Pedro uttagen i den spanska VM-truppen och kan i helgen skjuta hem ligatiteln åt Barcelona.
Exklusivt för SPORT-Expressen berättar 22-åringen från Kanarieöarna om sin snabba utveckling, favorittrycket i VM - och sin relation till lagkamraten Zlatan Ibrahimovic.
Som kontrast till den kritik som riktats mot svensken den senaste tiden har Pedro sin syn klar på vad som gör att en spelare får bära Barcelonas tröja.
- Om du är här så betyder det att du förtjänat det, säger Pedro.

För ett och ett halvt år sen spelade Pedrito i spanska division fyra.
Nu är han känd som den enda spelaren i historien som har gjort mål i sex serier och cuper under ett och samma år, 2009.
Som spelare har han vuxit upp fort - och hans namn har också förändrats: Pedrito har blivit "Pedro el grande" - Pedro den store.
Han har under året ersatt Thierry Henry i Barcelonas startelva och i takt med att Zlatan Ibrahimovic fastnat på bänken har Pedro bara blivit alltmer bofast bredvid Lionel Messi, som flyttat in i Zlatans centrala roll, och Bojan.

"Guardiola har varit väldigt viktig"

Förra helgen var det Pedro som gjorde Barcelonas tredje mål i 3-2-segern över Sevilla - ett mål som kan komma att betyda skillnaden mellan ligatitel eller inte.
För ett och ett halvt år sen var du okänd som fotbollsspelare. Nu är du väldigt populär i flera länder. Hur känns det? Har det varit lätt att anpassa sig till den nya situationen?
- Det är en väldigt stark känsla och sanningen är den att mitt liv har förändrats mycket. Jag har upplevt många vackra saker på väldigt kort tid.
Pedros tränare i division fyra hette Pep Guardiola.
Vilken roll har Guardiola spelat för din succé?
- Han har varit väldigt viktig för mig. Jag har lärt mig massor. Han gav mig chansen att vara här. Det kommer jag alltid att vara tacksam för.
När samtalet glider in på konkurrenten i anfallet, Zlatan Ibrahimovic, har Pedro bara positiva saker att säga.
- Han är en väldigt bra spelare. Han är en "stjärna". Han är väldigt komplett, han har nästan allt: han läser spelet väldigt bra, han är en bra tekniker, han håller i bollen väldigt bra när han är felvänd, han kan göra mål, han kan skjuta bra med båda fötterna.
- Zlatan jobbar hårt för laget vilket är väldigt viktigt för oss.

"Ett privilegium att spela här"

Hur känns det att spela tillsammans i ett anfall med Messi och Zlatan?
- Använd din fantasi! I det här laget finns världens bästa spelare och att spela med dem är ett privilegium, ett nöje.
Hur är Zlatan som lagkamrat? Hur är han i omklädningsrummet?
- Det är en bra kille, han försöker alltid hjälpa andra. Han har, så klart, en stark personlighet, precis som stora spelare och personer har.
Vad vet du om svensk fotboll?
- Jag minns (Christian) Wilhelmsson, från Deportivo, som spelade på en liknande position som jag. Han var väldigt snabb. Jag minns också Fredrik Ljungberg. En bra spelare, även om han nu är lite gammal.
I veckan togs Pedro ut i förbundskapten Vincente del Bosques preliminära VM-trupp.
Och Pedro ser Spanien som favoriter.
- Vi har ett väldigt starkt lag. Det visade de i EM senast. Enligt mig är Spanien favoriter tillsammans med Brasilien, Argentina och Italien.

 

Av Joanjo Pallàs
sport@expressen.se


Fotboll Spanien

”Zlatan har gjort en bra första säsong”

Uppdaterat 2010-05-03 20:05. Publicerat 2010-05-03 19:09

 

Foto: Manu Fernandez / AP Bara Eto'o har gjort en bättre första säsong än Zlatan Ibrahimovic, enligt den katalanska sporttidningen Sport.

Zlatan Ibrahimovic har fått mycket kritik den senaste tiden, både i spansk och svensk media. Men nu går tidningen Sport till svenskens försvar. ”Ibrahimovic avslutar sitt första år i Barça med siffror som är mer än acceptabla”, skriver tidningen.

”Zlatan Ibrahimovic har aldrig varit en målskytt som gör 30 mål per säsong och tävlar om Guldskon. Det handlar om en spelare som baserar sitt spel på kollektivet och vars framspelningar sällan hamnar långt ifrån antal mål. Han statistik hittills är långt ifrån dålig. Av de senaste årens anfallsvärvningar är det bara Eto’o som gjort en bättre första säsong”, skriver tidningen och fortsätter:

”Faktum är att Ibra fortsätter att ligga på den nivå han som han gjorde under sina år i Italien.”

Thierry Henry gjorde 19 mål sin första säsong i Barcelona. Med tre omgångar kvar av ligan har Zlatan gjort 21, och det med mindre speltid än fransmannen, enligt Sport.

Tidningen menar att man måste tänka på att det här är den säsong Zlatan ska anpassa sig till spansk fotboll och en ny klubb, att han var skadad på försäsongen och också varit skadedrabbat under säsongen. Men det i beaktande har Ibrahimovics statistik inte dålig.

”Om det inte sker ett under kommer han inte i närheten av Eto’o, som gjorde 28 mål sin första säsong som Barcelonaspelare. Men då ska man ha i åtanke att kamerunaren kom från Mallorca och inte behövde anpassa sig till ligan.”

Zlatan får också stöd av avgående Barçapresidenten Joan Laporta, som anser att  debatten kring Zlatan ”smakar illa” och ber om förtroende för svensken.

– Det är mycket svårt att anpassa sig till Barcelonas spel, ännu mer om du kommer från Inter.  Han har många goda kvaliteter, men har fått några skador. När han återfår rytmen kommer han tillbaka till sin nivå, säger Laporta i en intervju i radiokanalen RAC1.

När det gäller rykten om en förestående flytt för Zlatan säger Laporta att ”det normala är att fortsätta nästa år.”

På onsdag spelar Barcelona mot Teneriffa på hemmaplan och mycket talar för att Zlatan får fortsätta på bänken till förmån för Bojan Krkic, som får beröm av sin anfallspartner Pedro:

– Han har en enorm rörlighet och varje gång han spelar gör han mål. Han kommer att fortsätta att ge oss mycket, säger Pedro till Sport.

Anna Kyringer

anna.kyringer@dn.se

http://www.dn.se/sport/fotboll/zlatan-har-gjort-en-bra-forsta-sasong-1.1087346


Fotboll Spanien

Anpassning och tålamod - Zlatans nya budord

Publicerat 2009-08-23 15:47

 

Foto: Bildbyrån

Anpassning och tålamod. Två nyckelord som väl sammanfattar vad övergången från Inter till Barcelona innebär, inte bara för Zlatan Ibrahimovic själv, utan även för tränaren Josep ”Pep” Guardiola.

Anpassning är ordet som Zlatan bör ha på en stor lapp på kylskåpsdörren. Anpassning till en ny miljö, nya fans, nya lagkamrater, ett annat sätt att spela.

Anpassning är också ett ord Guiardiola måste jobba med. Att satsa på en ny, central forward innebär att det krävs ett visst mått av finess och smidighet i hans sätt att förbereda och leda laget. Zlatan är trots allt inte samma spelartyp som Samuel Eto’o.

Tålamod kommer att krävas från Zlatans sida, rejält med tålamod. Här har han inte den fria roll han hade i Inter, här är passningstempot högre, kraven att jobba defensivt större, han är en i stjärnkollektivet. Att uppgivet slå ut med armarna, om bollen inte kommer när han vill ha den, håller inte, i publikens ögon, eftersom han nu kommer att matas av världens kanske främsta passningsleverantörer, Iniesta och Xavi, och dessutom ha världsspelaren Leo Messi bredvid sig.

För Guardiolas del handlar tålamod bara om en sak, att vänta in Zlatan, ge honom tid att hitta rätt i den roll som Guardiola är övertygad om kommer att föra Barcelona ett steg vidare i utvecklingen. 

- Jag är beredd att ge Ibra all tid han behöver, var Guardiolas svar, när frågan väcktes vid lördagens presskonferens inför spanska Supercupfinalen 

Tanken med en stor central forward, i stället för en tunnare anfallare som Eto’o, har funnits i Guardiolas medvetande länge. Redan förra sommaren, då han efterträdde Frank Rijkaard som tränare, ville han få till en förändring, försökte köpa loss Emmanuel Adebayor från Arsenal, men misslyckades.

38-årige Guardiola spelade själv i Barcelona under elva säsonger, bland annat under den period då holländaren Patrick Kluivert tillhörde klubben. Kluivert var stor, stark, teknisk, bra i luften, och målfarlig, precis som Zlatan.

Guardiola har alltså upplevt vad en stor central forward kan ge laget, och anser att det är den modellen som kan föra laget vidare.

Kluivert och brasilianaren Rivaldo var ett fruktat anfallsvapen i Barcelona 1998-2002. Nu är det meningen att Zlatan och Leo Messi ska bli det nya radarparet. 

Klockan har just passerat sju på kvällen. Den värsta hettan börjar så sakteliga ge med sig. En efter en kommer Barcaspelarna ut på den minituöst välskötta träningsplanen på anläggningen Ciutat Esportivo Joan Gamper.

De obligatoriska pulsklockorna fästs runt midjan, det skrattas, småsnackas. Zlatan drar sig gärna åt höger, bort från den läktardel där reportrar och fotografer får hålla till. Lagkaptenen Puyol, Xavi, Iniesta, Piquet och de andra etablerade finns däremot hela tiden i centrum. Liksom tränare Guardiola själv, som med frenesi deltar i delar av träningen, och ser så extremt vältajmad ut i rörelse, tempo och bollkontroll att man lätt kan förledas att tro att han faktiskt tillhör truppen. Men det är å andra sidan bara tre år sedan han slutade spela.

När Barca tränar är bollen hela tiden central. Här finns inga plåtgubbar nerstuckna i gräset, utan här handlar det om att hitta känsla och bolltempo.

Träningen inleds med kvadraten, man delar in i tre grupper. Zlatan får köra ihop med Leo Messi, nyförvärven Maxwell och Henrique, reservmålvakten Pinto, Yaya Touré, Seydou Keita, Eric Abidal och Dani Alves.

Zlatan har tveklöst tekniken, men bollen far som en flipperkula, speciellt Messi är extremt driven och oberäknelig när bolltempot når maxfart, gång på gång får Zlatan kliva in i mitten och jaga.

Det märks att han ligger lite efter de andra, handskadan och operationen har inneburit att han bara tränat en vecka med laget och endast spelat en halvlek senaste månaden.

Dina intryck hittills?

- Allt känns fantastiskt, det gäller bara att anpassa sig till allting, till spelet, till laget, det är sånt som kommer automatiskt. Det är bara att träna varje dag och spela sina matcher, så kommer allt automatiskt.

- Sista tiden i Inter tränade jag, men hade huvudet någon annanstans, om du förstår vad jag menar. Och sedan när allt blev klart, då fick man operera sig direkt, och man har missat mycket, men det är klart man inte är i form, saknar den rätta fysiska konditionen, men det kommer, det är inte nu jag ska vara på topp.

Skillnaden mellan Italien och Spanien?

- Barcelona spelar mer teknisk fotboll, mer offensiv fotboll, och med högre press.

Barca var den enda klubb till ville gå till, har du sagt tidigare.

- Yes. Det är en enda klubben jag kan lära mig mer i. Det är här jag kan utvecklas mer, och bli en ännu bättre spelare. Och den typ av fotboll Barcelona spelar tror jag passar mig mycket bättre än alla andra lag.

Lagkamraten Gerard Piqué menar att en spelare som Christiano Ronaldo står inför samma utmaning som Zlatan.

- Ronaldo kommer från Premier League, han måste också anpassa sig till det sätt vi spelar i Spanien, och han får räkna med att den första säsongen i Real Madrid blir tuff.

- Zlatan kommer att spela bra, det är jag övertygad om, han kommer att göra många mål, men han behöver tid på sig för att anpassa sig till klubben, det måste man räkna med.

När Eto’o lämnade klubben talades det om att Guardiola hade en speciell känsla. Vad är din uppfattning?

- När coachen bestämmer sig för att byta striker måste hans åsikt respekteras.

Hade du samma åsikt?

- Coachen beslut måste alltid respekteras, speciellt som det handlar om en person som var ny i fjol, och som förde oss till en trippel första säsongen.

 Så det var inget snack i omklädningsrummet?

- Nej.

Argentinaren Leo Messi är den som framför allt kommer att påverkas av Zlatans ankomst. Messi är försiktig i sina utalanden.

- Ibra och Samuel är olika spelartyper, jag hoppas det kommer att fungera bra för Ibra och att han kan ge oss det Samuel gav oss, säger Messi diplomatiskt.

Anders Lundqvist

anders.lundqvist@dn.se