Publicerad 2008-04-02 10:41

Öppet brev till alla kvinnor i vårdnadstvister

 

Man upphör aldrig att förfasas över hur omänskligt en del pappor blir behandlade. Följande är bland det värsta jag hört som pappaombudsman: I mer än tre år, i dotterns hela liv, stred en pappa för att få ha henne halva tiden. Men mamman var kallsinnig, hon ville ha henne för sig själv och hon belönades också för sitt motstånd; domstolen gav henne enskild vårdnad.

I slutet av förra året dog dottern i en bilolycka, hon var ute och gick med sin mormor och blev påkörd. Vet ni vad mamman gjorde, som en sista triumf mot pappan? Hon nekade  honom att komma på begravningen. Inte ens när dottern var död ville hon släppa sitt monopol på barnet. In i det sista ville hon markera hur onödig hon tyckte att han var som förälder. Hon försökte till och med få igenom att dotterns aska skulle spridas över havet, så att han inte skulle ha någon grav att gå till. Fortfarande står askan i en urna och väntar på att någon ska avgöra frågan.

Hur kan man bli så ond? En man har också känslor, han har samma behov av att vara med dem han älskar, och självklart samma behov av att sörja. Han hade inte gjort dem något, den enda konflikt han hade med mamman var att han ville vara med barnet lika mycket som hon, 50-50. Det här är ett öppet brev till alla kvinnor i vårdnads- och umgängestvister, ni som hindrar pappan att delta i barnens liv. Jag hoppas att detta når er, för det är så mycket ni behöver förstå. Även om ni inte bryr er om pappans känslor måste ni tänka på vad ni gör era barn.

Tänk på att hur illa ni än tycker om honom och hur dålig pappa ni än tycker att han är, så tycker inte barnen det. För dem är han kort och gott pappa, halva deras jag, de behöver hans uppfostran och omsorg lika mycket som de behöver er. Tänk på att ni tar ifrån era barn inte bara pappan utan även alla släktingar på hans sida, hela hans nätverk av vänner, fritidsintressen, resor, aktiviteter och möjligheter.

Tänk på vilken konfliktfylld uppväxt ni kommer att ge era barn med stridigheter, delade lojaliteter, skuldkänslor och identitetsproblem. För tro inte att ni någonsin blir av med pappan, under barnens hela uppväxt kommer han att strida för att få vara med i deras liv.
Och tänk på att era barn en gång blir vuxna. De kommer att ta reda på vad som egentligen hände, varför pappa försvann ur deras liv. Deras dom kommer inte att bli nådig.

Arne Wirén

Det är märkligt att i myndigheters ögon är alltid kvinnor hjälplösa offer som har blivit utsatta för hemska elaka män...Upplysningsvis kan jag säga att det finns kvinnliga psykopater också... inte bara på film.
T.O.M (2008-04- 3 13:34)
Rapportera denna kommentar
Skall man ge sig in i en debatt som rör en så pass känslig familjesituation som denna bör man nog kontrollera fakta innan.
Ett mynt har två sidor... (2008-04- 3 13:25)
Rapportera denna kommentar
Hela denna debatt utgår från ett totalt accepterande av skilsmässor och nya partners. Genom att inte hålla sams som föräldrar och skiljas har ni redan satt er själva i första rummet och förstört för barnen. När ni börjar bråka om vem som skall ha barnen är skadan redan skedd.
Gammaldax Gustav (2008-04- 3 13:19)
Rapportera denna kommentar
Får man trycka vilka lögner som helst?
Maria (2008-04- 3 12:50)
Rapportera denna kommentar
Barn behöver båda sina föräldrar, punkt slut. I vissa fall kan, eller vill inte den ena föräldern ta sitt ansvar. Då e de skillnad. Men utgångsläget för barnet är att de alltid ska ha tillgång till båda sina föräldrar. Sen må dom "vuxna" tycka vad dom vill om varann, men om den ena föräldern anser sig var den enda rätta för barnet så är det mer fel på den än på den andra! Då har man inte förstått själva grejen med föräldraskap.
Janne (2008-04- 3 12:36)
Rapportera denna kommentar
Hade inte systemet sett ut som det gör i hänseende relation barn/pappa och sura o tvära ex sambos/fruar/tjejer sedermera mammor och samhället hade hjälpt till i infekterade situationer så skulle betydligt fler mammor som sliter ensam med barn slippa det.

Det är själva kärnan i denna debatten inte pappor som har sina barn och har en normal relation med barnets mamma,

Blir förbannad på folk som inte hajar det.  Så som denna person  Gry (2008-04- 3 11:52)
Limpan 88 (2008-04- 3 12:31)
Rapportera denna kommentar
Tack för bra artikel.
Vi vuxna borde vara förebilder för våra barn och visa, eller iallafall sträva efter att behålla goda relationer även om kärleken försvunnit, speciellt om det finns barn med i bilden! Det kan vara svårt men barnen har RÄTT till båda föräldrarna och att "hämnas"genom att förvägra pappan umgänge är att dumförklara sig själv och straffa det oskyldiga barnet! Barnet borde få slippa vuxenkonflikten och få rätt att älska båda sina föräldrar! Förlåt, släpp taget och gå vidare!
Hannas mamma (2008-04- 3 12:22)
Rapportera denna kommentar
Mamman till vårt barn utan förvarning flyttade över 30 mil... Då vår relation är ganska så infekterad och min eknomi är begränsad kontaktade jag Soc. och bad om hjälp i mitt umgänge med min son. De hjälpte mig med att skriva en ansökan om en kontakt person som skulle vara behjälplig vi hämtning, lämning och resor. En månad senare får jag svar att eftersom jag inte bor i göteborg så kan jag inte få det. Var på jag hänvisas til Malmö Soc. Nä, nä, enligt länsrätten skåne skall du ansöka där barnet är skrivet.Gör ännu en ansökan med hänvisning till detta. En månad senare svarar göteborg soc.Att enligt länsrätten över göteborg skall jag ansöka i malmö och inte i göteborg där barnet är skrivet.Så var det i fyra månader...Detta är vansinne det ända jag gjort är att be om hjälp och ingen ta ansvar. I ett läge då jag redan mår väldigt dåligt gjorde att jag kände om jag inte släpper det nu så flippar jag ut.1 1/2 år senare när jag så smått har börja acceptera och böjar lära mig att leva med min maktlöshet...Då kontakatas jag a soc. Gbg De undrar vad jag har för känslor om mitt barn.? Ja att mamma flyttat 30 mil känns och när jag sen ber om hjälp hänvisas jag bara fram och tillbaka mellan myndigheter. Ja jag ser det i papperna... det ser ju inte bra ut vill du att jag skall hjälpa dig...-Ja kan du det så gör det men kom inte med fler hänvisningar. En månad senare fick jag en hänvisnig till Malmö soc. Fy Faaan för er!!!
T.O.M (2008-04- 3 12:20)
Rapportera denna kommentar
Många mammor hävdar att det är vad som är barnens bästa som räknas inte milimeterrättvisa. Samma kvinnor brukar också allt som oftast hävda att det  inte är bra för barnen att far hit och dit. Då undrar jag stilla. Är det inte allmänt känt att skilsmässobarn mår dåligt? Varför? För att de förlorat en förälder och därmed en del av sig själva? Av de 1000-tals skilsmässobran som finns, vilka mår bäst - de som haft förmånen att ha ett rejält boende med bägge föräldrarna, eller?
Magnus (2008-04- 3 12:10)
Rapportera denna kommentar
Kan du aldrig skriva om någonting annat Arne? Ditt korståg för några enstaka rättshaverister som krigar med mammor istället för att samarbeta börjar bli tjatigt. Inse att ni som inte fattar att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor är i minoritet. Och sluta släng dig med en titel som inte finns.
Asterix (2008-04- 3 12:03)
Rapportera denna kommentar
Har själv haft två uppslitande vårdnadstvister med våldsamma och ointresserade pappor. Rätten lyssnade ALDRIG på min version - ordf. sa åt mig att vara tyst - utan pappan fick sprida alla sina lögner fritt. Inte förrän en vårdnadsutredning hos familjerätten gjordes och man där efter hembesök såg hur barnen behandlades hos pappa med ny fru fick jag lite gehör. Jag anser att det är en stor fara att tro att alla pappor vill sina barns bästa! Ensamma mammors status/heder måste återupprättas snarast!
May (2008-04- 3 12:02)
Rapportera denna kommentar
TRAMS! Man ska inte bolla spädbarn varannan vecka hit och dit. Ett barns behov av trygghet måste vara viktigare än föräldrars krav på millimeter-rättvisa. Barns behov av att ha kontakt med bägge sina föräldrar ska aldig urarta till ett "exakt-hälften-krav" från pappor. Barnens behov måste komma i 1:a hand och barn ska aldrig behöva få sin barndom förstörd av tvistande föräldrar. Bra föräldrar kan samarbeta även med vuxna. Bra föräldrar är INTE rättshaverister.
Sunrise (2008-04- 3 11:56)
Rapportera denna kommentar
Jag är allvarligt trött på alla heligförklaringar av papporna! När har det NÅGONSIN skrivits något försvarstal för alla kämpande mammor med ex som struntar i barnen både emotionellt och ekonomiskt. Många pappor struntar i sina barn och förpestar tillvaron för sina ex genom terror, förtal, och våld riktat både mot exet och barnen i de få fall papporna faktiskt träffar barnen. Sluta glorifiera papporna och kämpa för mammornas rättigheter i stället för domstolen gör det inte enligt många mammor!
Gry (2008-04- 3 11:52)
Rapportera denna kommentar
http://www.bokus.com/b/9789172636927.html?pt=search_result

SysterC (2008-04- 3 11:38)
Rapportera denna kommentar
Så fungerar umgänge i dag Själv sitter vi i umgäng.tvist för vårt barnbarn Vi har gått till tingsr med vårt ärende Soc ska föra vår talan  Hur mycket kommer tingsr att lyssna på oss? pappan kämpar för att få ha sin flicka men mammans orsaker att neka köps fullt ut av soc och tingsr som inte lyssnar på pappans argument för flickans rättigheter Mamman säger ena gången att flickan mår dåligt när hon inte ser oss och nekar i nästa sekund  Skandal
Flickan skriker efter pappa-oss men ingen hör henne
farmor (2008-04- 3 11:22)
bra arne
i mitt arbete som ombud märker jag tyvärr att detta fenomen är oerhört vanligt
sande (2008-04- 3 8:50)
Rapportera denna kommentar
Arne Wirén börjar bli ganska tjatig och tröttsam med sitt återkommande ämne om vårdnadstvister. Stackars dig och stackars alla pappor! Visst, det fåtal som är i den situationen. tvärtom är ändå så oändligt mycket vanligare, dvs att mamman försöker få pappan att träffa barnet men han skiter i det. han kommer inte när han lovat och sviker sitt barn om och om igen. Som pappa har man rättigheter men inga skyldigheter. Vill man skita i sitt barn så är det ok. Antalet kvinnor som skiter i barnen är få
Erica (2008-04- 3 8:44)
Rapportera denna kommentar
Barn har rättigheter - vuxna har skyldigheter. 
Barnen tar, som vuxna, reda på vad som har hänt och varför.
Mammor och Pappor bered er på en hård dom.  Det kan bli så att ni förlorar kontakten med era vuxna barn och ev barnbarn.
Arma barn som blir utsatta för dessa konflikter.
kristina (2008-04- 3 7:46)
Rapportera denna kommentar
Jag har dock en liten trevligare historia om myndigheter. Var i samma situation och gick till myndigheterna (soc) efter att ha gått igenom några personer, som menade att jag inte har något rätt som pappa, hittade jag en som förstod vad som höll på att hända. Efter några turer fick jag ha min pojke igen. Idag är det hur bra som helst och jag har bra kontakt med hans mamma också. Nu kommer vi överens men det tog sin tid.
Anders (2008-04- 3 7:42)
Rapportera denna kommentar
Man är två om att göra ett barn, så man är också två om att ha ansvar om barnet. Barnet har RÄTT till båda sina föräldrar, och båda föräldrarna har SKYLDIGHET att ta hand om barnet, och ha barnets bästa som ledstjärna hela tiden.
Att baktala den andre föräldern inför barnet är ju närmast misshandel, både av barnet och av den andre föräldern, och bör automatiskt ge en varning i en vårdnadstvist.
Har man valt att sätta ett barn till världen får man helt enkelt se till att samsas om det.
Lena (2008-04- 2 21:55)
Rapportera denna kommentar
MenHALLÅÅÅ det finns minsann "Pappor" som kan åxå... Min son har jag fått träffa i mindre än 60 minuter sedan december 2006... Eh näe släng könsrollerna dit de hör hemma - soptippen. Se på BARNENS rättigheter istället så kanske du får mer gehör för dina åsikter för du kan glömma att enbart tjejer krånglar...
Ammie B (2008-04- 2 20:24)
Rapportera denna kommentar
I en separation måste man skilja på relationen mellan föräldrarna och relationerna mellan barnet och respektive förälder (när det inte handlar om extrema situationer med ex. misshandel o.dyl.) Om man baktalar den andre föräldern framför barnet så skadar man först och främst barnet. Varför är detta så svårt att förstå???
http://metrobloggen.se/majong (2008-04- 2 19:54)
Rapportera denna kommentar
Jag lider med denna mannen! jag vet av egen erfarenhet hur det kan kännas.I mitt fall har jag kvar en så kallad gemensamt vårnad som inte är värd ngt när mammans hjärntvättning övervinner allt.Det började när min flicka var 8 år, advokater, rättegångar etc...till slut fick jag släpa det och hoppades på att ngn dag min dotter skulle höra av sig.Hon är 14 år nu och hon hörde av sig i julas, en överlycklig pappa som hoppades på en fortsatt kontakt som mamman återigen tog ifrån mig.
Neldo (2008-04- 2 18:08)
Rapportera denna kommentar
vad jag blir trött på är alla som vänder taggarna utåt såfort det handlar om det heliga vapnet som kvinnor har jämtemot män nämligen barnen inse att mång för att inte säga dom flesta kvinnor gör exakt så som krönikan beskriver men i o det värsta är att så fort kvinnan lipar lite så tror alla myndigheter på henne utan koll o där står mannen o får kämpa i motvind nej inför automatisk delad vårdnad som endast kan upphöra vid misshandel el övergrepp på barnen
frankenfish (2008-04- 2 17:24)
Rapportera denna kommentar
En annan tråkig aspekt med Arnes krönikor är att det aldrig framgår om han har också pratat med kvinnorna som de männen han träffar presenterar som Djävulen.Det skulle vara intressant att höra vad de har att berätta om sina ex.Och visst har det betydelse, oavsett om det handlar om barnet eller om hur mannen har behandlat kvinnan,barnens mor.I mina möten med män blir jag inte sällan överaskad om vad en del män anser vara helt OK att göra, när det är bara kränkande.Vissa ser inte det själva alls.
Rapportera denna kommentar
Det finns fall då pappor tvärtom överbrukat lagen som säger att barnet har rätt att träffa båda sina föräldrar, och barnet som självt vägrat träffa fadern blivit hämtade av polis under skrik och gråt. Att träffa eller inte träffa sin pappa är mycket individuellt, alla barn har sin egen unika situation.
Rapportera denna kommentar
Blir så arg så jag kan gå i taket när någon generaliserar ensamstående mammor...eller pappor för den delen! Om man ser till varje enskilt fall istället för att hitta flest syndabockar hos mammor eller pappor så behöver man nog inte kategorisera ämnet under jämställdhet! Eftersöker sunt förnuft över lag där man ser till barnens vlbefinnande i alla lägen och lägger band på egna sår en stund. En separation trasar samman tillvaron och alla behöver hjälp och stöd för att förmå att tänka klart!

Tina (2008-04- 2 15:56)
Rapportera denna kommentar
Varför skulle en kvinna vara en bättre förälder än en man? Bara en fråga man kan ställa sig själv.
Mimmi (2008-04- 2 15:24)
Rapportera denna kommentar
Så trist att få se hur folk blandar jämlikhet och jämställdhet i detta.  Ja, det finns enskilda fall där papporna missgynas pga av mammorna och systemet. Det finns minst lika många kvinnor som missgynnas pga papporna och ett system som fortfarande anser att en man är en bra far bara för att han äntligen visar intresse för sina barn, många gånger trots de idiotier som samma man har gjort mot kvinna OCH barnen tidigare. Blir så trött på dessa dumheter.
Rapportera denna kommentar
Visst är det för jävligt... Själv hade jag det tvärtom, jag ville inget hellre än att pappan skulle träffa vårt gemensamma barn, hon är nu 15 och fattar  vilken skit han är, fast jag aldrig sagt det om honom. Men den dan kommer när han inser vad han missat... Hoppas jag iaf...
En mamma (2008-04- 2 14:20)
Rapportera denna kommentar
En elak pappa som vill kontrollera sina  barn och hindra de från att uppleva barndom ska inte vara med de.Det är inte självklart att man är en bra pappa bara för att han ha skaffat barnen.Det spela inget roll om mamma har inget pengar.Man kan har pengar och få barnen att mår dåligt mentalt.
Chulawimbe (2008-04- 2 14:08)
Rapportera denna kommentar
Fy faan. Håller med.
För mig som feminist är det helt otänkbart att mina barn inte skulle få träffa sin pappa också.
Det är sjukt.
Min sambo är i vårdnadstvist nu om hans barn och det är hemskt att de kanske inte kommer få bo hos oss alls. Fy.
Patsy (2008-04- 2 14:00)
Rapportera denna kommentar
För det mesta slår sexistiska stereotypa könsroller mot kvinnan i vårt samhälle. Det här är andra sidan av det myntet. Samma könsroller som t.ex. förnekar kvinnor lika lön och villkor förnekar i de här fallen män föräldrarrollen.
Kön ska inte vara en faktor i några beslut!
Emma Goldman (2008-04- 2 13:59)
Rapportera denna kommentar
Mina barns far blev förälskad och flyttade när vårt andra barn föddes. Han var ointresserad av barnen tills jag ett år senare träffade en ny man. Då tog det hus i helvete, slutade med polisanmälan, jag flyttade med barnen 50 mil för att få lugn och ro. Familjerätten var på pappans sida och ansåg mig vara idiot som tog barnen ifrån honom och gav honom rätt att träffa barnen men jag skulle bekosta resorna. De visste att han slog oss och utövade psykisk terror - Idag har barnen valt bort sin far!
Tina (2008-04- 2 13:48)
Rapportera denna kommentar
Tänkvärd artikel!
Min man strider fortfarande efter 12 år , med väldigt få framsteg.
Pernilla (2008-04- 2 13:07)
Arne är igång igen med sin krönika och obalanserade syn på kvinnor. En syn som passar många män som säkert tycker om Arnes antydningar om att kvinnor är egoistiska, onda, elaka häxor. Arne borde våga lyssna på kvinnornas hemska berättelser också, de är många, många fler än männens.
Läs mer:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.2107384
Rapportera denna kommentar
Det existerar ingen jämlikhet när det gäller pappor och barn. Pappan är totalt utlämnad till mammans välvilja, för vill hon jävlas står alltid myndigheterna på hennes sida. Som pappa med vilja att ta ansvar för sina barn är det bara att krypa och betala. Att man sen får betala så mycket i underhåll så att man måste bo i ett litet råttbo struntar myndigheterna i... Jag räknade ut vad mitt ex hade i månaden efter skatt plus bostadsbidrag, underhåll, barnbidrag och flerbarnstillägg. INGET synd om h
Anders (2008-04- 2 12:24)
Rapportera denna kommentar
Exempel från verklighetn: En föredetta arbetskamrat stred som ett lejon för rätten till sina barn halva tiden minst.

Han hade ny kvinna och ett nytt barn  bodde i villa i ett väldigt barnvänligt område god ekonomi inga problem där. Mamman bodde i dåligt bostadsområde   i lägenhet 3 rum o kök 4 trappor upp dålig ekonomi och skuldsatt upp över öronen.

Alltså barnen skulle ha det oänligt mycket bättre hos pappa än mamma men se det vart förlust för pappan rakt av, Barnens bästa är mantrat
Limpan 88 (2008-04- 2 11:56)
Rapportera denna kommentar
Vad bra att det finns pappor som slåss för sin rätt att träffa sina barn.
Vad tråkigt att du riktar detta till alla ensamstående mödrar. Personligen har jag slitit som ett djur för att få pappan att förstå vikten av att träffa sitt barn. Att det inte handlar om mina rättigheter som mamma utan om barnets rättigheter till båda föräldrarna. Det vi kan läsa i artikeln är en sida av problemet. Det framkommer inte alls vad som ligger bakom. Det finns skitstövlar överallt, alla kön.
Enastående mamman (2008-04- 2 11:52)
Rapportera denna kommentar
Ett lysande exempel på idiotin gällande föräldraskap men med lite mer tragiska tecken då.

Men i det stora hela är det precis så det går till och vi män har i princip inget att säga till om. Vi ska acceptera rollen som postgiro pappa och sen är det inget mer med det, Dom bevis som existerar i saken om hur det ofta går med frånvarande pappa är uppenbart bara munväder för detr skiter i alla fall myndigheter i helt klart.

Detta är statlig barnmisshandel och så varit i decennier o ingen bot???
Limpan 88 (2008-04- 2 11:51)
Rapportera denna kommentar
En far har lika rätt att vara tillsammans med sitt barn som barnets mor har men tyvärr finns det vissa undantag där en far kan nekas att träffa sitt barn som t ex om barnets far har utnyttjat ett barn sexuellt samt om barnets far har orsakat en människa skada. Samma sak gäller givetvis om barnets mor har gjort diverse saker och som leder till att hon inte är lämpligt för barnet.
Anonym (2008-04- 2 11:44)
Rapportera denna kommentar
Håller fullständigt med, kvinnor är elaka egoistiska svin i dessa lägen. Barn är inte eran enskilda ägodel bara för att ni har burit på barnet, den andra halvan tillhör mannen.
Hur ska vi kvinnor uppnå sk jämlikhet eller gäller kampen  bara för att få de välbetalda jobben?
Ska vi ha jämlikhet då ska det vara jämlikt för mannen också.
Och till alla er egoistiska kvinnor, skaffa inte barn med en man ni inte tycker duger som far, täpp igen isåfall och vänta på prinsen.
Zanfi (2008-04- 2 11:40)
Rapportera denna kommentar
Vem granskar Socialförvaltningen och familjenämndernas arbeten?
Det vore en intressant journalistisk gärning för Arne Wirén.  Statistiskt sammanställt material och skjutjärnsjournalistik alá Josefsson och Aschberg. Inom det här området finns en omfattande orättvisa och framför allt rättsosäkerhet. Männen förlorar barnen samt får betala för det dessutom.
Moderat så klart (2008-04- 2 11:31)

metro